Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Dårligere stillet i ny overenskomst end under Lov nr. 409?

Spørgsmål til Bondo: Er det korrekt, at jeg med § 11a, stk. 1 bliver ringere stillet i den nye overenskomst (hvis den vedtages) end under Lov nr. 409?

Karsten Bräuner
Karsten Bräuner
8 kommentarer
11. august 2020, kl. 21:32

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

8 kommentarer

§ 11a. Ret til nedsat arbejdstid fra 60 år

Tidligere folkeskolelærer og tillidsrepræsentant ved Klarup Skole, Aalborg Kommune. Aktiv debattør, især i forbindelse med indførelsen af elevplaner og folkeskolereformen. Linjefagsuddannet i historie, kristendomskundskab og tysk. Er tillige uddannet journalist.

Stk. 1 Lærere har – når de fylder 60 år – ret til nedsat arbejdstid med op til 175 timer årligt mod tilsvarende lønnedgang. Læreren optjener fortsat fuld pensionsret i forhold til hidtidig beskæftigelsesgrad.

Jeg formoder, at denne paragraf i forslaget til ny overenskomst erstatter det, Lov nr. 409 indførte i forbindelse med seniortid. Jeg er lige blevet 68 år og oppebærer i henhold til Lov nr. 409 en lønnet arbejdstidsreduktion på 175 timer om året (eneste rest fra regimet før 2013) i min resterende tid som folkeskolelærer - altså også i indeværende skoleår. Men hvis jeg tager et år mere - 2021/22 - bliver det ifølge § 11a, stk. 1 uden løn. Jeg vil med andre ord være ringere stillet under overenskomsten end under Lov nr. 409 på dette punkt.

Anders, sig at jeg tager fejl!

8 kommentarer
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Dårligere stillet i ny overenskomst end under Lov nr. 409?

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

• Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer